-10% DE DESCOMPTE A LA PRIMERA COMPRA AMB EL CODI FARMACIA10

Plantes medicinals i insomni: Valeriana

Plantas medicinales e insomnio Valeriana

La planta

La valeriana (Valeriana officianalis L.) és una planta herbàcia de tija erecta que pot arribar a assolir els 2 metres d’alçada. A l’extrem de cada tija presenta unes petites flors de color blanc o rosat i el fruit que proporcionen és un aqueni amb una sola llavor. Té una olor desagradable característica que curiosament atrau els gats, per això popularment se la coneix com “l’herba dels gats”. Creix en climes temperats de la zona euroasiàtica, i països com el Regne Unit, el centre d’Europa i els Estats Units destaquen pels seus extensos cultius de valeriana destinats a fins medicinals.

Creus que les propietats daquesta planta van ser descobertes fa poc? T’equivoques! Aquesta planta ha estat utilitzada per les seves propietats medicinals des de l’època dels grecs i romans, quan se li atribuïen propietats sedants. Ja al segle XVIII s’estén i se’n generalitza l’ús per a tractaments de problemes nerviosos i del son a tot Europa. Actualment s’ha comprovat que és l’arrel de la valeriana la que posseeix efectes sedants i inductors del son, així com una acció espasmolítica i anticonvulsivant davant de pricotoxina.

Posem-nos la bata de laboratori i parlem una mica en termes científics (prometem ser breus!). L’acció de l’arrel de la valeriana actua sobre receptors de l’SNC (Sistema Nerviós Central). Diversos estudis han demostrat que extractes aquosos de l’arrel són capaços d’inhibir la receptació d’estímuls per part del SNC i, a més, afavoreixen l’alliberament del GABA (principal inhibidor de l’SNC), fet que explica la seva acció sedant. Diferents experiments practicats a doble cec i controlats per placebo observen que també serveix com a relaxant muscular, ja que fa disminuir la pressió sanguínia i la freqüència cardíaca, fent que sigui més fàcil agafar el son i un cop adormits, aquest sigui de més qualitat.

Ara que ja has descobert les seves propietats i ets gairebé un expert en el tema segurament t’estaràs preguntant .Quan i com faig per prendre-la? Segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut) la valeriana està indicada com a sedant suau en casos de nerviosisme, irritabilitat i excitabilitat nerviosa acompanyades d’alteració del son. Es recomana, per a adults, una dosi diària de 1,5g a 2g de pols de planta o bé de 1g a 3g com a infusió preparada amb aigua o etanol. Per alleujar la tensió nerviosa, inquietud i irritabilitat la pauta és de 3 preses al dia. Per millorar el son és recomanable una dosi 30 minuts o 2 hores abans de ficar-se al llit.

arrel de valeriana

I no et preocupis, els efectes adversos són pràcticament inexistents, però cal advertir que una sobredosi o un mal ús pot arribar a causar, a la llarga, alteracions en la funció cardíaca, com ara arítmies i bradicàrdies. En cas d’embaràs, no està demostrat que pugui causar algun efecte negatiu, però és recomanable que es consulti amb el metge. Això sí, una advertència és preferible no prendre-la amb alcohol ni abans de conduir o manejar mercaderia perillosa, ja que pot disminuir l’atenció del pacient.

Recomanacions

Després de llegir l’article esperem que us sentiu més tranquil i menys irritat, esperem que us hagi agradat l’article i no hagi tingut els mateixos efectes sedants de la valeriana, i si els ha tingut, us desitgem bona nit i feliços somnis!

Comparteix aquest post

Posts relacionats

efectos de la ansiedad

8 efectes de l’ansietat al cos

L’ansietat, considerada com una resposta natural a situacions d’estrès o perill percebut, pot ser beneficiosa en certes circumstàncies en posar-nos en alerta davant de desafiaments.

Subscriu-te al nostre Blog

Els nostres articles estan escrits per experts en el sector i t’ajudaran a descobrir tractaments o productes revolucionaris que estem segurs que et seran de gran ajuda.

Subscriu-te a la newsletter!

Compartim tot el que cal saber per garantir el teu benestar. No us perdeu cap dels nostres articles.