-10% DE DESCOMPTE A LA PRIMERA COMPRA AMB EL CODI FARMACIA10

Fascitis plantar, caminant sobre cristalls.

1462648711_8f3f2ae199

Què és la fascitis plantar?

La fascitis plantar és un dolor molt comú. Qui més qui menys al llarg de la seva vida haurà notat un dolor punxant a la planta dels peus, especialment als primers passos del dia, només aixecar-se del llit.

És un dolor agut, molt localitzat a la part baixa del taló, i es podria definir com si estiguéssim caminant sobre cristalls. Molt probablement aquest dolor va minvant al llarg del dia però l’endemà torna a aparèixer, de vegades magnificat, convertint la marxa en alguna cosa molesta.

També hi ha qui sent el dolor després de temps prolongats asseguts a l’oficina i en pujar escales. Si ets una d’aquestes persones gairebé amb total seguretat estiguis patint una patologia molt més comuna del que ens imaginem i que avui dia sona molt als mitjans de comunicació perquè algun esportista professional l’està patint. Aquesta patologia és coneguda com la fascitis plantar.

Tot i que la paraula en qüestió soni a una lesió molt complicada que només tenen els esportistes d’alt nivell, la fascitis plantar és tan “només” la inflamació de la fàscia plantar.

Però… què és exactament la fàscia plantar? Doncs no és ni més ni menys que una gran membrana o aponeurosi que cobreix pràcticament la totalitat de la nostra planta del peu, de gran gruix i resistència, i que serveix per protegir-nos de les irregularitats del terreny durant la marxa.

Però no és la seva única funció, a més de donar-nos protecció també permet mantenir l’arc longitudinal del peu atorgant-li estabilitat. Cada cop que fem un pas aquesta fàscia s’estira i es relaxa provocant traccions contínues sobre aquesta, evitant que aquest arc disminueixi i absorbint els impactes contra el terra. Per entendre-ho millor, seria com estirar i afluixar una corda.

Les traccions contínues, repetitives i, de vegades violentes, provoquen la inflamació d’aquesta membrana i com a conseqüència, aquest dolor punxant i sovint limitant. Les causes d’aquesta inflamació són molt diverses. Les més habituals són:

  • Entrenament inadequat amb mala tècnica a la gambada
  • Sobrecàrrega dels múculs de les cames
  • Variacions anatòmiques del peu: pronació exagerada, peus plans/caus, tendó d’Aquil·les curt, limitació en la flexió del turmell…
  • Calçat inadequat (sola massa rígida/tova)
  • Desequilibris biomecànics: diferències en la longitud de les cames, tèbies corbades, malucs en anteversió…
  • Córrer sobre superfícies dures.
  • Sobrepès, incrementant la tensió que ha de suportar la membrana.

Lèxit del tractament dependrà de la identificació de la causa (o causes) de la fascitis. És per això que cal personalitzar el tractament en funció de cada individu. L’únic punt en comú en els tractaments és a la fase aguda de la lesió en què es tracta bàsicament el dolor. Tots els tractaments parteixen d’aquesta fase (antiàlgica) i, per ser correcta, hauria de contenir:

  • Aplicació de gel (crioteràpia) diverses vegades al dia durant 10-15 minuts. S’aconsella fer massatges amb un tros de gel.
  • Utilització d’ultrasons continus 5 min al dia.
  • Massatge profund mitjançant moviments circulars sobre làrea afectada durant 10-15 min.
  • Estimulació elèctrica o TENS per reduir el dolor.

També es poden fer servir l’acupuntura, el taping (embenats) i l’ortopèdia (plantilles de descàrrega, correccionals o personalitzades amb estudis biomecànics) però la seva utilització vindrà en funció de cada cas En casos d’extrem dolor també es poden utilitzar infiltracions d’esteroides o antiinflamatoris. Finalment, algunes consideracions nutricionals com el consum durant la lesió de Vitamina C (1-3 gr/dia), Zinc (15-30 mg/dia), glucosamina (500 mg 3 cops al dia) i Omega-3 (2- 3 gr/dia) facilitaran la ràpida recuperació.

Mentre correm, si la lesió ja està instaurada, notarem que el dolor disminueix amb el pas dels minuts però torna a aparèixer al final de l’entrenament o cursa. És molt habitual continuar entrenant suportant el dolor, entrant en un cercle viciós on agreugem la lesió. Per tant també serà molt important saber dosificar-se.

Fins aquí una primera presa de contacte del que és la fascitis plantar. Què us ha semblat? Teniu els conceptes una mica més clars? I com que això no acaba aquí, en un segon post ens centrarem en el millor dels tractaments, és a dir, la prevenció.

Comparteix aquest post

Posts relacionats

efectos de la ansiedad

8 efectes de l’ansietat al cos

L’ansietat, considerada com una resposta natural a situacions d’estrès o perill percebut, pot ser beneficiosa en certes circumstàncies en posar-nos en alerta davant de desafiaments.

Subscriu-te al nostre Blog

Els nostres articles estan escrits per experts en el sector i t’ajudaran a descobrir tractaments o productes revolucionaris que estem segurs que et seran de gran ajuda.

Subscriu-te a la newsletter!

Compartim tot el que cal saber per garantir el teu benestar. No us perdeu cap dels nostres articles.